و آن هنگام که به کسی بدی می کند و کار ناشایستی انجام می دهد خود را سرزنش و مورد ملامت قرار می دهد.1
جدای از قدرت تحلیل مسلمان و اینکه تشخیص می دهد که چه کاری نیکو و چه کاری نارواست و اینکه خود را مورد ارزیابی و بررسی مداوم قرار می دهد،
موضوعی که به نظر مهم می آید نقش خطا، اشتباه کردن و بی تجربگی هاست در زندگی یک فرد مسلمان. و رشدی که زمانی حاصل می شود که فرد نگاه ارتقا بخشی نسبت به تمام اعمال خود داشته باشد.
این جاست که نقش دیگران نیز برای کمک و یاری رساندن به بالغ شدنِ فرد مورد توجه قرار می گیرد.
چه اینکه اگر نباشد، چشم پوشی ها و گذشت کردن های دیگران از دیدن عیوب و اشتباهات افراد، چه فرصتی می ماند برای متنبه شدن و رشد کردن تک تکِ آحاد مسلمان.2
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. امام رضا علیه السلام
2. امالى صدوق (ص 198 مجلس 53) بسندش از امام رضا علیه السّلام که مؤمن، مؤمن نباشد تا در او سه خصلت باشد: روشى از پروردگارش، و روشى از پیغمبرش، و روشى از ولى او.
روش پروردگارش رازپوشى است که فرموده (27- الجن) داناى نهانست و آگاه نکند بر نهان خود جز کسى که پسندد براى رسالت و اما سنت و روش از پیغمبرش که فرمود (199- الاعراف) گذشت کردن را برگیر و بخوبى وادار و از نادانها رو گردان، و اما سنت از ولى او شکیبائى در تنگى و سختى است که خدا جل جلاله فرموده (177- البقره) و شکیبایان در سختى و تنگى و هنگام نبرد همانانند که راست گفتند و آنانند پرهیزکار
کسی که دیگران را به خوبی دعوت می کند و خودش به انجام آن مبادرت ندارد و یا در اجرای آن شدت و ضعف دارد در حال ضرر کردن است.
اینکه کوزه گر از کوزه ی شکسته آب می نوشد، عین خسران است برای کوزه گر.
انسان مطلب خوب و به درد بخوری را فهم می کند و به ازای این فهمی که با گذر زمان و طی شدن مراحلی برایش محقق می شود سعی می کند ماحصل آنچه دریاقت کرده را در اختیار دیگران بگذارد تا آنها نیز از برکات و ثمرات آن راهکار بهره مند شوند.
حال فردِ راه رفته، اگر آنچه را که بدان ایمان آورده و مدتی بدان عمل کرده را در طبق اخلاص گذاشته و به دیگران ابلاغ کند اما خود بعد از یک مدت از عمل به آن سر باز زند، ضرر خواهد کرد.
چرا که آنچه خود از آن بهره مند شده است به برکت همین اعمال درستی بوده که بدون کج روی و نادرستی صورت گرفته و هر آنی که فرض کند به آن ها نیازی ندارد و بلدِ راه شده است همان دمی ست که اون از برکات یافته های خودش بی بهره می شود.
اصل ش این است که کسانی باید به دیگران سفارش درستی و خیر و ... داشته باشند که خود آن درستی ها را انجام داده و بر انجام آن استمرار دارند.
و الا در آخر نه تنها در همان جایی که هست دست و پا می زند و علی می ماند و حوض ش. که از طی کردن و فهم مراتب دیگری از آنچه برای ش در نظر گرفته بودند باز می ماند.
سعی کنیم وقتی به دیگران می گوییم که مثلا نماز با حضور خواندن برای حل شدن مشکلاتت درمان است، خود مان از آن غافل نشویم و الا ادای راهنمای دیگران بودن را در آوردن در حالی که راهنما خود عامل به حرف هایش نیست جز خوردنِ از سرمایه و تمام شدنِ آن و متضرر شدن هیچ ندارد.1
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. برداشتی از سوره مبارکه عصر.
دیری نمی پاید که فرصت ها از دست می رود... همچو باد!
سختی های خیلی سختِ زندگی خود را نشان می دهد...
باید بیش تر قرآن خواند.
یک بچه ی 1 ماهه را با یک بچه ی 18 ماهه مقایسه می کنم.
تفاوت از زمین تا آسمان است.
فقط و فقط با فاصله ی کمی همچون 18 عدد ماه!
یعنی 18 ماه قبل، چقدر فرق داریم با الانِ?مان؟!
بهترین لحظات زندگی ام آن زمان هایی ست که در روایات ائمه غوطه ورم...
مرا دائم الاشتیاق ت بگردان
یک وقت هایی هست دقیقا وقتی تصمیم می گیری فطرت ت بر طبیعت ت حاکم باشد، دقیقا در همان لحظات؛ این طبیعت ت است که بر فطرت ت حکم می راند.1
این یک معنا می تواند داشته باشد و آن اینکه:
همچنان راه بسیار داری برای پیمودن.
پس به پا خیز:
بسم الله الرحمن الرحیم علی کل شیء قدیر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. برای مطالعه ی بیشتر مراتب نفس در هستی، به فصل 2 کتاب ساختار تعقل، مراجعه فرمایید. این کتاب در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت واقع در خ 16آذر، پ 25؛ موجود می باشد.