سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ

وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدلدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.

پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.

و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.

ـــــــــــــــــــــــــــ

1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.

 




تاریخ : یکشنبه 92/3/26 | 12:21 عصر | نویسنده : س.ش | نظر

امل(آرزو) که دراز می شود عمل به آن با کندی روبرو میگردد.1

امل(آرزو) آن است که هر چه بخواهی می توانی در آن غور کنی و خیالات بپرورانی.

امل(آرزو) آن است که هر چه پرواز می کنی در آن نه تنها به انتها نمی رسد، که نمی دانی غیر از آن، چه اَش کنی!

امل(آرزو) آن است که خسته گی نمی آورد چون تلاشی بابت آن صورت نمی گیرد.

امل(آرزو) به هیچ نمی رسد. 

و آدم یکهو می بی ند عمرش تمام شده و اجلش سر آمده.

امل(آرزو) را باید تبدیل به رغبت و چیدمان برنامه برای رسیدن به غایت آن تبدیل کرد. این کار سبب می شود پای عمل به میان بیاید و نقص عمل برطرف شود.

و وقتی نقصان عمل برطرف شد امل کمرنگ شده و به شدن نزدیک می شود. از خیالات صرف و توهماتِ مضاعف خارج شده و حیات انسان را متوجه تمام شدن فرصت ها کند.

بهتر است فهرستی از آرزوهای خود را بنویسیم و در آنِ واحد برای شدنی شدن آن مراتب عمل را بسنجیم و زمانِ رسیدن به آن را مشخص کنیم تا از بطالت عمرمان جلوگیری کنیم.

این یکی از راه هایی ست برای تمرین سبک آخرت گرایی در زندگی.3

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 313: مَا أَطَالَ أَحَدٌ فِی الْأَمَلِ إِلَّا قَصَّرَ فِی الْعَمَل‏.

2. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 313: بِئْسَ الشِّیمَةُ الْأَمَلُ یُفْنِی الْأَجَلَ وَ یُفَوِّتُ الْعَمَل‏

3. سلیم بن قیس الهلالی، ج‏2، ص: 719:قال رسول الله: إِنَّمَا هُمَا اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَى وَ طُولُ‏ الْأَمَلِ‏ فَأَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَیَصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ‏ الْأَمَلِ‏ فَیُنْسِی الْآخِرَةَإِنَّ الدُّنْیَا قَدْ تَرَحَّلَتْ‏.

 



برچسب‌ها: آخرت گرایی قرآنی

تاریخ : جمعه 92/3/10 | 6:51 عصر | نویسنده : س.ش | نظر

انتخابات فرصت خوبی ست برای اینکه افرار برای خود شناخته شوند و نیز برای دیگران.

اینکه میلش به چه سبک مدیریتی است.

اینکه تمایلش به چه نوع تیپ فکری است.

اینکه برایش دنیا و رفاهش چه مقدار از اهمیت برخوردار است.

اینکه استیلای سیاسی چه میزان در نگاهش مهم است.

اینکه آیا توان جمع کردن همه ی اینها را در یک فرد می تواند ببیند یا یکی از موارد برایش متقن تر است.

اینکه ...

انتخابات مثل زلزله است. 

همه خود را نشان می دهند و هر چه در درون خود است را بیرون می ریزند.

این در مسئولین بارزتر است. چون ریشترشان بیشتر است.

اما در مردم هم کاملا مشهود است. که با نتیجه ی انتخابات مشخص می شود.

مردمی خواهان انقلاب و آرمان خواهی آن ماندند یا مردمی هستند خسته، که فکر و ذکرشان معیشت است و بس.

حالا درست است که میزان رأی و مشارکت در انتخابات کافی ست برای تایید مسیر انقلاب.

اما انقلابی که نگاه کنیم اینکه چه کسی رای بیاورد نشان از ذائقه ی آدم هایی ست که در کشوری زندگی می کنند. مخصوصا در ایرانِ ما، که انسان ها واقعا در مورد غذایی که می خورند فکر می کنند و تحلیل دارند چه برسد در مورد کسی که می خواهد رییسِ جمهورِ اسلامی شان شود!

اما در هر حال، باید ببینیم که الفت مردم به چه سمت رفته است در این 8 سال و مخصوصا سال های اخیرش. و با چه مسائلی بیشتر انس دارند.

به نظر می رسد، یکی از کارکردهای شورای نگهبان در انتخابات جلوگیری از زلزله های خانمان برانداز است و نیز کنترل ذائقه ی مردمی که در مرحله ای از رشد هستند که بر اساس آن تحریک می شوند.

قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ

وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدلدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.

پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.

و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.

ـــــــــــــــــــــــــــ

1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.

 

 

 




تاریخ : سه شنبه 92/3/7 | 9:39 صبح | نویسنده : س.ش | نظر

نمی دانم آدم ها تحلیل هایشان را از کجا می آورند؟!

این آدم کوتوله ی سیاسی ست!

آن آدم ابله  است!

آن یکی قیافه اش به درد مسند نمی خورد!

این یکی معلوم است بلد نیست پول خرج کند!

آن یکی بی سواد است!

این یکی ...

در این جور مواقع ترجیح آدم در ورود پیدا نکردن در بحث، با این همه شخصیت های فکری- اعتقادی ای است که کلی پژوهش کردند برای تحلیل های شان!

 

وقتی فردی در یک جمعی قرار می گیرد، کاملا برایش واضح است که صلاح جمع چیست و چه به نفع آن است. اگر هم واضح نباشد ولی فقیه کاملا در جایگاه هی ست که این وضوح را برایش شفاف تر نماید.

مستقل بودن فرق دارد با استقلال از جمع.

چه استقلال از جمع، الفت را از دل آدم می گیرد و دقیقا فرد کاری را می کند که به ضرر است یا با حداقل هیچ تاثیری ندارد.

 

قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ

وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدلدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.

پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.

و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.

ـــــــــــــــــــــــــــ

1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.




تاریخ : سه شنبه 92/3/7 | 9:24 صبح | نویسنده : س.ش | نظر

آدم را در کشاکشِ فهم خوش انصاف بودن یا نبودن خودشان قرار می دهند!

آخر ما متوجه نشدیم، این بندگان خدا، ولایت مطلقه ی فقیه را قبول دارند یا نه؟!

چه موقعی از سال قبول دارند چه موقعی از سال قبول ندارند؟!

در چه شئونی قبول دارند و در چه شئونی قبول ندارند؟!

فقط در نفع قبول دارند یا در ضرر هم قبول دارند؟!

وقتی به صلاح شان باشد قبول دارد وقتی صلاح شان را در آن نبی نند قبول ندارند؟!

آیا برخی زمان ها به آن مومن می شوید و برخی زمان ها از آن روی برمی گردانید؟!1

زمانی که احتیاج به تفرقه است برمی تابید و زمانی که وحدتتان در آن است روی می آورید؟!2

خود را مبرا می کنید از هرگونه ارتباط فکری اخلاقی خانوادگی، ولی در شرایط استفاده به سودِ خود، خود را خواهر می پندارید؟!!!!!!

یا رومیِ روم، یا زنگی زنگ.

هر روز به یک رنگ بودن بوی نفاق می دهد.

این را همه می دانند.

از قدرت داشتن در دنیا که نترسیدیم حداقل از قدرت خدا در آخرت بترسیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. ْ أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَما جَزاءُ مَنْ یَفْعَلُ ذلِکَ مِنْکُمْ إِلاَّ خِزْیٌ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ یَوْمَ الْقِیامَةِ یُرَدُّونَ إِلى‏ أَشَدِّ الْعَذابِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (سوره مبارکه بقره، آیه: 85)

2. إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً (سوره مبارکه نساء، آیه: 150)



برچسب‌ها: جامعه قرآنی

تاریخ : شنبه 92/3/4 | 11:37 صبح | نویسنده : س.ش | نظر
       

.: Weblog Themes By VatanSkin :.