دست هایت را که نگاه می کنی باید پر باشد.
و در پیشگاه والایش حرف های زیادی برای گفتن و بیان کردن داشته باشی.
برای اینکه این دست ها پر باشند، چه باید کرد؟
اگر بناست ظرفت وسیع باشد باید «اهل تغییر» باشی.ن
هر انسانی در حرکت به سمت کمال خود «یک سیری» دارد.
که با علم «فلق شناسی» می تواند آینده خود را انتخاب کند و ببیند.
و با همان علم می تواند، گذشته خود را تحلیل کند.
آنچه در این 2 منظر(نگاه به آینده و تحلیل گذشته) اهمیت دارد، تغییراتی ست که لازم است فرد در خودش ایجاد کند.
با کمک این تغییرات، انسان پیوسته می تواند خود را در معرض رحمت واسعه خدا قرار دهد.
با کمک این تغییرات، انسان می فهمد که در تغییرات گوناگون زندگی ، نباید در برابر خدا حس هایش متفاوت باشد. نباید رحمت خدا را با تغییرات خودش در تغییر ببیند.
بلکه رحمت خدا بدون هیچ وقفه ای در جریان است و این انسان است که در فراز و نشیب های زندگی اش باید خود را در دامان این جریان ثابت قرار دهد.
این نگاه برای انسان به طور یکنواخت و پیش رونده، طلب، اراده و امید به رحمت خدا را به همراه داشته و وی را در زندگی طالب تغییر می نماید.
و در این روند هیچ مانعی نمی تواند مقابل رسیدین به مقاصد والای زندگیِ وی باشد.
چرا؟
چون ربّ فلق آن است : بدلیل رحمت واسعه اش که با عمل فرد کم و زیاد نمی شود، مانعی برای سیروریت و شدن و تغییر از وضع موجود به وضع مطلوب در زندگی انسان در آن وجود ندارد.
این علمِ مهم؛ سبب می شود که انسان خود را گرفتار نداشته های خود به عنوان وجود مانع در مسیر رسیدن به مقاصد بالای خود نکند.
و همیشه در تکاپوی حرکت و طلب مرحله ی بالاتر از آنچه الان در آن قرار دارد باشد.
زیرا خداست که همه کاره ی این عالم است و اون که می تواند اراده ها را هم شکند و عزم ها را بشکند. و تمام موانع موجود اعم از کمبود ها و نقص ها و نداشته ها را جبران کند.1
اگر من توانی ندارم برای انجام ندادن کاری، اگر صفت نادرستی دارم، اگر والدین خوبی نداشتم، اگر در محیط رشدیِ خوبی بزرگ نشده ام، اگر هزاران مانع داشتم برای رسیدن به منِ مطلوبم این خدای واحد است که در موانع متعدد زندگی من، بطور ثابت خدایی می کند و می توانم همواره در کمی ها و کاستی ها و پیشرفت های زندگی؛ از رحمتِ واسعه او بهره مند شوم.
و او را وجه ثابت زندگیِ متغیر خود بدانم و دست از طلب ندارم تا کام من بر آید؛ یا تن رسد به جانان؛ یا جان ز تن بر آید.2
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. سوره مبارکه فلق، آیه 1: قل اعوذ برب الفلق.
2. علم توحید، زیر بنا و مقدمه فلق شناسی ست. وقتی علم توحید وارد شود طلب و عمل هم وارد می شود. سبب می شود که بدانیم خدایی که داریم چه مختصاتی دارد، چه جایگاهی در زندگی ما دارد، ما چه کمکی می توانیم از او در زندگی مان بگیریم، چه بهره هایی می توانیم از او در زندگی مان ببریم.
آیا نگاه ما به خداوند، نگاه تفصیلی و بسیط است؟!
اگر شناخت کلی ما از خداوند به شناخت تفصیلی و جزئی تبدیل شود و کارکرد اسماء الله در زندگی مان مشخص شود، عمل مان غیر از این عملی می شود که الان داریم. و زندگی ما غیر از این زندگی ای می شود که هم اکنون در آن به سر می بریم.
برچسبها: توحیدِ قرآنی