وقتی طفل شیر خواری داری، نه حتی بزرگتر از شیرخوار... کوچک باشد اما، طوری که وابسته باشد بِهِتان.
و اگر نباشید و تنها رهایش کنید، از اینکه جان دهد در هراس باشید.
این طفل 100% ب شما نیازمند است.
بدون شما نمی تواند به حیاتش ادامه دهد.
فقط هم شما را دارد نه هیچ کس دیگری را.
شما چه می کنید برای او؟
بله! هیچگاه تنها رهایش نمی کنید. به اندازه ی میزان نیازش در آغوشتان محکم می گیریدش و دست از او بر نمی دارید.
نیازمند بودن خیلی مهم است.
نیازمند خیلی مورد توجه است.
هر که بیشتر نتواند و نیاز داشته باشد بیشتر به او رسیدگی می شود.
این نیاز الفت نیز می آورد.
مولای یا مولای...انتَ الغنی و انا الفقیر و هل یرحمُ الفقیر الا الغنی.
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار...
برچسبها: سبک زندگی قرآنی
مقصد مشترک...
ته دید مشترک...
فتحی مشترک...
غایتی مشترک...
مقصدی واحد...
ته دیدی واحد...
فتحی واحد...
غایتی واحد...
.........................وجه رب......................
.........................لقاء الله.......................
.........................هدایت شدن................
.........................اقامه دین ...................
این ها قلوب انسان را در هر کجای عالم که باشند به یکدیگر الفت می دهد.
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
برچسبها: روایت قرآنی
الفت چنان محبتی ایجاد می کند که گسیختگی در آن از محالات است.
الفت مبدأ میل انسان را تغییر می دهد.
الفت انس می آورد.
آدم با هر آنچه تالیف شود، همان می شود تار و پود وجودش... خیالش... عملش ... علمش ...
مبدأ میل که تغییر کند، زندگی انسان حیات می گیرد و نیز حیات می بخشد.
مبدأ میل راز دریچه ی دید انسان است به زنده گی.
مبدأ میل رمز کلام آدم است در گفتگوهایش...
مبدأ میل ما چیست؟
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
استقامت در برابر زور، ناحق گویی، اجبار بر عدم تسلط به حقوق مسلم و هرآنچه که عقل و شرع داشتن آن را برای فرد و اجتماع لازم می داند از ضروریات زندگی در دنیاست.
اگر مردمی این قانون را ندانند یا آن را به گوشه ای رها کرده باشند، از خیلی از راه کارهای موجود در هستی جا می مانند...
چه قانونی می گوید، اگر گفتند تحریم می کنیم، پس از حیات ساقط می شوی؟
مگر روزی دهنده تحریم کننده گان هستند؟1
چه کسی گفته اگر گرانی شود، مردم از ایمانشان دور می شوند؟ مگر ایمان سنخش از این کم و زیاد شدن هاست؟ مگر ایمان جز در اراده ی خدا ست؟
اهل ایمان با تبعیت از اوامر خدا و ولی بر ایمانشان کم که نمی شود، اضافه هم می شود.2
و هنگامی که جامعه ای ایمان شان زیاد شود و به ازای آن غیر از نیروی خدا از هیچ نیرویی نهراسد نه از گرانی،?نه تحریم، نه زورگویان نه ... ابواب برکات آسمان و زمین بر مردم آن جامعه سرازیر می شود.3
این ها قانون هستی ست.
و فرق جامعه ای که مردمش ایمان دارد با آن جامعه ای که مردمش از ایمان بری اند در همین است.
این قول صادقین و پیامبران و ابرار است که حقیقتی ست جاودان.4
اگر با ابرار یکی شویم جریانی به راه می افتد تکان دهنده:
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
1.سوره مبارکه هودعلیه السلام آیه 6: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُها وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها کُلٌّ فی کِتابٍ مُبینٍ .هیچ جنبدهاى در زمین نیست مگر آنکه خدا رزق او را به عهده گرفته، او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را مىداند رزق همه در کتابى روشن (که همان علم خداست) معین شده است.
2. سوره مبارکه فتح، آیه 4: هُوَ الَّذی أَنْزَلَ السَّکینَةَ فی قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ لِیَزْدادُوا إیماناً مَعَ إیمانِهِمْ وَ لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ کانَ اللَّهُ عَلیماً حَکیماً. او همان خدایى است که سکینت و آرامش و قوت قلب را بر دلهاى مؤمنین نازل کرد تا ایمانى بر ایمان خود بیفزایند، آرى براى خدا همه رقم لشکر در آسمانها و زمین هست و خدا مقتدرى شکست ناپذیر و حکیمى فرزانه است.
3.سوره مبارکه اعراف آیه 96: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما کانُوا یَکْسِبُونَ.اگر مردم قریهها ایمان آورده و پرهیزکارى کرده بودند برکتهایى از آسمان و زمین به روى ایشان مىگشودیم، ولى تکذیب کردند، و ما نیز ایشان را به اعمالى که مىکردند مؤاخذه کردیم.
4. سوره مبارکه هودعلیه السلام آیه 52:خطاب حضرت هود به قوم عاد: وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِکُمْ وَ لا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمینَ. اى مردم از پروردگارتان طلب مغفرت نموده، سپس برگردید تا باران سودمند آسمان را پى در پى به سویتان بفرستد و نیرویى بر نیرویتان بیفزاید و زنهار، به ناکارى و عصیان روى از خداى رحمان مگردانید.
چه کار می تونم بکنم؟
چه گره ای رو می تونم باز کنم؟
از دست من چه کاری بر میاد؟
روز به روز شکاف اعتقادی داره بیشتر و بیشتر میشه...
رویه ی این اختلاف خودش رو توی اقتصاد و سیاست نشون میده.
اصلش از جای دیگه نشأت می گیره.
آشناها و رفقا و هم کیشانم رو که می بی نم که انقد راحت یک سری کارها واسه شون میشه عادت از حجاب از لاک از گردنبد طلا، از ماهواره، از رشوه، از موسیقی از چشم و هم چشمی از
بی تحلیلی از ناآشنایی با ساختار حکومت و مشکلات پیش رو از سبک زندگی از ....
شکسته می شم...
دنبال راه چاره...
خدایا ببخش گناهانی رو که ما رو در خیر رسانی به هم پیمانانمان سرد می کند... بی راهکار می کند... بی چاره می کند...
خدایا ببخش بر ما آن الفتی را که حتی وجودش از بین برنده ی هر گونه خطاست...
خدایا ما را با ابرار در این دنیا قرین کن تا از برکاتشان برای رشد اجتماع مان نفع بریم...
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
می گویند به حضرت اسما(یاور حضرت زهراسلام الله علیهادر امور منزل) هر حرفی می زدند با قرآن پاسخ می داده اند.
هر سوالی می پرسیدند،?جوابش را با قرآن و ایاتش ارائه می کردند.
مشکلات را با سوره ها حل می کردند.
چه می کند محبت این بانو با اهل بیت و قرآن... کاری کردند که در تاریخ زبان زد شده است کارشان.
شکر که ائمه و دوستانشان را داریم.
ائمه هم سبکشان در مسائل روز و سوالات و اشکالات ارجاع به آیات قرآن بوده است.
این یعنی اگر الان کسی بخواهد مسائله ای را حل کند، اندیشه ای را پایه ریزی کند، ساختاری را طراحی کند، مشاوره ای بدهد، فرزندانی تربیت کند، آموزش و پرورشی را اصلاح کند، اقتصادی را
ثابت کند و هزاران مجهول دیگری را معلوم نماید....
می تواند به دریای بیکران قرآن و اهل بیتعلیهم السلام مراجعه کند و به غواصی بپردازد و مرواریدهای نابی را صید نماید.
چه می کند این الفت و محبت... سریع است و جریان ساز و پاک کننده...
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
الفت را تنها و تنها خدا ایجاد می کند در بین انسانها.
الفت غیر از مواضعی که خداوند به آن حکم و اذن داده اند ایجاد نمی شود.
آنچه در بین نامحرمان شکل می گیرد الفت نیست، چرا که در آن چیزی جز زیر پا گذاشتن حکم خدا نیست، پس ...
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
اگر نمی توانیم کاری را انجام دهیم....
اگر در شروع،?ادامه و اتمام امری ناتوانیم...
راهی جز به جریان پیوستن نیست...
راهی جز جمع تشکیل دادن نیست...
جمعی که برای خدا قلبشان می تپد...
حتی محبت هم در این جمع کارگشاست.
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
باید وقتی میخواهی برنامه ای بریزی به آن محبت داشته باشی.
به طراحی اش.
به اجرای ش.
محبت عزم آفرین است.
هر چه بیشتر برنامه داشته باشی و سرعتت در انجام آن بالا تر باشد، محبت هم بیشتر و عمیق تر می شود.
و هر چه محبتت بیشتر و عمیق تر باشد، آن برنامه تاثیرش در زندگی خودت و دیگران بیشتر است.
مثل جریان داشتن رودخانه ای که تاثیرش برای انسانهایی که از آن بهره مند می شوند، غیرقابل انکار است.
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ
وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است.
و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.
نشان دادن الفت به ولی، از راه های زیادی ممکن است.
نمی شود ولیّ را دوست داشت، ساختار توحیدی را دوست داشت اما بر خلاف صلاح آن پیش رفت.
نمی شود مسلم بود اما سلم داشتن ساختار دینی در ساحت عالَم اهمیت نداشته باشد.
نمی شود مومن بود اما مقاومت نداشت.
می شود ولی:
با الفت همه سختی ها را با جان خرید.
ایمان آدم به ساختار توحیدی و پایداری آن و بر پا بودن آن درست نیست با بالا-پایین رفتن دلار فراز و نشیب داشته باشد!!!
الفت بیش از ارز می ارزد.
الفت اگر باشد سیل ایجاد می شود که تمامی مشکلات و مصائب را در خود حل می کند.
شعب ابیطالب را یادمان که نمی رود.
و هزاران اتفاق دیگر.
پی نوشت:
در این شرایط سخت اقتصادی(به هر دلیلی و با هر منشائی) معیارمان سود کردن و پول بر پول جمع کردن نباشد. ما تک تک مان در تمام شدن این قائله سهم داریم.
ولو با دعا.
قال رسول الله: انَّ سُرعة ائتلافِ القُلوبِ الابرار اذا التَقَوا و ان لَم یُظهِروا التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَسُرعةِ اِختِلاطِ مَاءِ السَّماءِ بِمَاءِ الانهَارِ وَ اِنَّ بُعدَ ائتلافِ قُلوبِ الفجّارِ اذا التَقَوا و اِن أظهَرو التَّوَدُِدَ بِاَلسِنَتِهِم کَبُعدِ البَهائِمِ مِنَ التَعاطپُفِ و َ اِن طَالَ اعتلافُها علی مِذوَدٍ واحدٍ.
پیامبر فرمودند: براستی که شتاب و سرعت پیوستن دلهای ابرار بهنگام ملاقات، رویارویی و پیوستنشان به یکدیگر- هر چند عاری از هر ابراز علاقه ی ظاهری و زبانی باشد- همچون شتاب و سرعت پیوستن آب باران به آب رودخانه ها است. و نیز دوری دلهای شکاف ایجاد کنندگان و فجّار - هرچند مهر و محبت را با زبان و به ظاهر بیان کنند- مانند دوری حیوانات از دوستی و محبت است، هر چند علف خوردنشان بر سر یک آخور به طول انجامد.
ـــــــــــــــــــــــــــ
1.تحف العقول، ترجمه ی جفعری، ص352.