سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فتنه

 

داستان ابتلا و آزمایش داستانی بس عجیب است.

در قدر هستی ابتلا برای انسان گذاشته شده است. این ابتلائات برای این بوده است که افراد به کمالات و درجات والا راه پیداکنند. 

همانند ابتلاء حضرت ابراهیم علیه السلام به ذبح حضرت اسمعیل علیه السلام که برای گذر از نبوت به امامت حضرت طراحی شده بود.

پس انسانِ فطرت مدار بر اساس انتخاب های درست خیر و عدم انتخاب شرّ در زندگی اش ابتلائاتش یاری رسانش است برای کمال.

حال چه اتفاقی می افتد که این ابتلائات گرفتار ابتلائاتِ دست سازِ انسان می شود:

اگر انسان در زندگی اش، خیر و شرّ را به جای هم اختیار کند، یعنی آنچه به ضررش است را انتخاب کند و آنچه به نفعش است را طرد نماید،

گرفتار اثر وضعیِ این انتخاب های نادرست شده و ابتلائاتی که گرفتارش می شود، دست و پایش را برای داشتن یک زندگی کامل و بی نقص می بندد.

معنای ابتلا: رسیدنِ استعداد به بلوغ/ گذر از نپختگی به پختگی.

این 2 نوع انسان در فتنه ها، که اثر وضعیِ انتخاب هایشان است 2 نوع برخورد و واکنش دارند.

یک گروه بر فتنه سوار می شوند و اختلاط و عدم شفافیت در فتنه آن ها را در اختیار خیر و دفع ضرر فتنه گم نمی کند.

یک گروه همانطور که از قبل خیر و شرشان و نفع و ضررشان التقاطی بود، در فتنه نیز التقاطی رفتار کرده و موضع مشخصی نمی گیرند و خود گم می شوند.

گروه اول می تواند همانند بچه شتر باشد که نه شیر به کسی بدهد نه خود شیرخوار عده ای باشد.1-

و اینکه بروز فتنه امری طبیعی ست نباید بگوییم که کاش فتنه نیاید، باید خود را آماده ی مقابله با آن بکنیم.2

برای رهایی از فتنه ها،از هم اکنون مراقب باشیم.3-4

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1.روایت امیرالمومنین در نهج البلاغه

2.روایت امیرالمومنین در نهج البلاغه

3. واژگان خیر و شر، نفع و ضرر، از سوره مبارکه جنّ و ابتلا، از قرآن

4- برای مفهوم خیر، ر.ک: کتاب معنا شناسی خیر، فرایندشناسی خیر و نظام سازی خیر؛ اثر احمدرضا اخوت



برچسب‌ها: ابتلا و فتنه قرآنی

تاریخ : دوشنبه 93/8/19 | 1:24 صبح | نویسنده : س.ش | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.