سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجلس سوم

 

رهبران الهی پیش از همه، پرچم به دست، گام در راه، استوار و مشغول حرکت هستند. حضرت ابراهیمعلیه السلام می گوید اولین کسی که اسلام آورد من بودم.

ایمان از جمله خصوصیاتی است که در رهبران الهی وجود دارد، باور و پذیرش با تمام وجود.

نشانه باور داشتن هم پیشاپیش دیگران در آن راه گام برداشتن است. «آمنَ الرسول بما اُنزل الیه من ربه و المومنون کل آمن بالله و ملائکتهِ و کُتُبِه و رُسُله...».

«و قالو سمعنا یعنی با تمام وجود فهمیدم. و اطعنا اطاعت از روی آگاهی و آن فهم. غفرانک ربنا و الیک المصیر1» 

مطلب اول: آدم اگر ایمان نداشته باشد راه را چون دیگران رفته اند می رود! اگر این ایمان نباشد و آن جاذبه قرآن دل تو را تسخیر نکرده باشد این دل مرده است.

مطلب دوم: ایمان 2 نوع است: 1- ایمان مقلدانه و متعصبان  2- ایمان از روی روشنی

ایمان نوع اول، زود از بین می رود. محکم نیست، بصیرت ندارد. آن ایمانی که به خاطر نگه داشتنش باید بگوییم: روزنامه نخوان، فلان کتاب را نخوان، در کوچه راه نرو، ... تا بماند، متاسفانه نخواهد ماند.

ایمان نوع دوم از روی درک است. اگر انتخابش از روی آگاهی باشد در سخت ترین شرایط ایمان از فرد گرفته نمی شود. «الا مَن اُکرِهَ و قلبُهُ بالایمانِ2»

«ان فی خلق السموات و الارض لَآیات لاولی الالباب3»  اولی الالباب که دقت می کند در خلق آسمان و زمین و ... آن کسی ست که در همه امور پیشرو است. در هیچ کاری سرش کلاه نمی رود. همه جا دست او روی دست حریف است. در سیاست در مقابله با حریف در ...

مطلب سوم: چون ایمان آگاهانه برای خدا ارزشمند است، چندی جای قرآن ایمان مقلدانه نهی و با آن مقابله شده است4. و می گوید ولو پدرهایتان هیچ نمی فهمیدند باز از آنها تبعیت می کردید؟! انقدر این کار قبیح و قابل ملامت است.5

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. سوره مبارکه بقره، آیه 285

2. سوره مبارکه نحل، آیه 106

3. سوره مبارکه آل عمران، آیات 190-193

4.سوره مبارکه مائده، آیه 104

5.  طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. سلسله جلسات استاد سید علی خامنه ای- سوم رمضان 1353.



برچسب‌ها: جامعه قرآنی

تاریخ : چهارشنبه 93/4/11 | 12:21 صبح | نویسنده : س.ش | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.