سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجلس دوم

بحث در باب انفال است و حقی که در آن برای خدا و رسول خدا لحاظ شده است. اقا رسول را در آیه سوره مبارکه انفال آیه 1 را تعبیر به حکومت الهی می کنند و بعد از رسول امام و در زمان نبود امام معصوم کسی که از سوی خدا می تواند بر مردم حکومت کند را همه کاره انفال می داند. (که البته این قسمت از آیه را بحث مورد نظر جلسه نمی دانند)

بعد در ادامه آیه می فرماید ]: «فاتقو الله و اصلحو ذات بینکم و اطیعو الله و رسوله ان کنتم مومنین» اگر مومن هستید این 3 کار را انجام دهید:

1. تقوای خدا را داشته باشید

2. فی ما بین خود را اصلاح کنید. بر سر چیزهای جزئی به جان هم نیفتید. به جای جنگ با برادر با دشمن بجنگید.

3. اطاعت کنید از خدا و پیامبرش.

اگر مومن هستید!

ایمان تنها به یک گروش قلبی بسنده نمی شود باید بر طبق آن ایمان عمل شود.

آن وقتی فرد می تواند بگوید که من به خدا مومنم، که زندگی اش با آن کسی که منکر خداست تفاوتی داشته باشد

در آیات بعد1 ویژگی مومن را بیان می کند: 

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ:

الَّذینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ فهم عظمت پروردگار باعث می شود که انسان به کوچکی خود اذعان کند. گریه های ائمه در ادعیه برای این است که اینها معرفتشان از خدا بیشتر است. روح بزرگی دارند که در ک می کنند عظمت را و با یادش از بزرگی و هیبت او به تنگنا می آیند.

وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إیماناً ایمان به صورت یک آب راکد در دل مومن معنا ندارد. مومن راستین یک کلمه ای از حق که در دلش است را عمق می دهد، زیادش می کند. و الا ایمان عاریتی و ایمانی که ناقص و کوچک باشد زود از انسان گرفته می شود کاسته و کاسته می شود.  قرآن کتابی ست که باید آن را خواند به قصد فهمیدن، و فهمید به قصد  افزون شدن و نیرومند شدن ایمان.

وَ عَلى‏ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ (2)توکل یک عامل مخدر نیست که به زبان بگویی و کنار بنشینی، توکل عامل برانگیزاننده و عامل تحرک است. یعنی بن بستی نیست، ما همه بن بست ها را با قدرت خدا باز می کنیم. توکل دست روی دست گذاشتن نیست بلکه حرکت است برای رفع مشکل با یاری خدا.

الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ به پا داشتن نماز در جامعه نه اینکه فلانی را نماز خوان کنیم، نه! یعنی کاری کنیم جامعه دائما به یاد خدا و در راه خدا باشد.یعنی هر روز از سردمداران فساد تبری بجوید.

وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (3) ای برادر عزیز، انفاق می کنی؟ نمی گویم خرج می دهی یا نه؟ انفاق می کنی؟انفاق آن است که خلأی را پر کند، دردی را درمان بخشد، نیازی را از یک جامعه مستمند بردارد. این خرج هایی که از مال، از آبرو و ... می کنید آیا خرج بیهوده است یا انفاق است؟

 

أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّااینان مومنین راستین هستند.

لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَریمٌ (4) .... هر جامعه مومنی پیدا کردید این ویژگی ها را داد. 2

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1. سوره مبارکه انفال، آیه 2-4

2. طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ جلسه دوم/ دوم رمضان 1353/مشهد

 



برچسب‌ها: جامعه قرآنی

تاریخ : سه شنبه 93/4/10 | 1:40 صبح | نویسنده : س.ش | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.